I (L) Göteborg!

Stralend weer was het en dat kwam goed uit, want wij zouden richting het Zuiden van Zweden vertrekken om onszelf een weekend te gaan vermaken in Göteborg! En vermaken dat hebben we gedaan! De treinreis van zo’n 9 uur was wel vermoeiend door de hitte, maar het mocht de pret niet drukken. Het mooie aan het landschap van Zweden is dat je niet uitgekeken raakt. Ik niet in ieder geval.

090530_groepgoteborg
De groep! Ineke, Alexandra, Mira, Frank, Martijn, Annelies, Nynke
en vooraan staan Olivia en ik

Tegen tien uur reden we het centraal station van Göteborg binnen. Ons was al verteld dat het openbaar vervoer van Göteborg heel vrij was met tickets. Controle is er vrijwel nooit, dus hier maakte wij gebruik van door even de domme toerist uit te hangen en gewoon zonder kaartje in te stappen. Het hotel was wel prima. Gewoon wat je nodig hebt. Geen luxe, maar genoeg. ‘s Avonds zijn we meteen de hort op gegaan om het nachtleven te bestuderen. We zijn een leuke tent binnen gegaan en daar de rest van de avond blijven hangen. Beetje dansen, sjansen en dure biertjes drinken om uiteindelijk rond half 4 weer door een taxi voor het hotel afgezet te worden. Een geslaagde eerste avond!

Zondag was cultuur-dag. Samen met Martijn, Ineke, Alexandra (Frans) en Olivia (Frans) heb ik de Botaniska trädgÃ¥rd een bezoekje gebracht. Zoals de naam al doet vermoeden is dat de Botanische tuin van Göteborg. Van een Zweedse klasgenoot had Martijn vernomen dat dit een bezoekje waard was. In zo’n 25 graden was het fijn vertoeven tussen de bijzondere bloemen, bomen, stukjes gras en watervallen. Onze andere reisgenoten hebben zichzelf richting het Design museum gesleept om alles te bekijken wat maar gebruikt is de afgelopen eeuwen.

090531_botanisktradgard
Botanisk Trädgård (klikbaar)

Rond half 3 verzamelden we op Brunsparken. Een centraal plein dat was wegheeft van het Leidseplein in Amsterdam. Na van een heerlijk ijsje genoten te hebben vertrokken we met de tram naar de kust. Daar konden we op een boot langs de eilandjes varen. Perfect voor zo’n warme dag. Het plan was om alle eilandjes te bezoeken, maar bij het tweede eiland zijn we afgestapt en blijven plakken (door de hitte letterlijk in dit geval). Het was goed vertoeven. Zeewind, water, zon. Heerlijk! Voor vertrek kreeg ik nog ruzie met een meeuw. Het beestje besloot om mijn witte bloesje als toilet te gebruiken…een flinke flats was het gevolg! Grrr!

090531_eilandhoppen
Eilandhoppen (klikbaar)

‘s Avonds lekker gegeten. Haute Cuisuine…veel geld voor weinig eten. Dit resulteerde in het feit dat er nog even een flinke McFlurrie werd aangeschaft. Vroeg naar bed en zorgen voor een fris hoofd. De maandag zouden we namelijk vullen met een dagje Liseberg! DAt is een pretpark op een berg gebouwd. Nou ben ik op zich niet zo’n achtbanen-mens, maar in het teken van “neem jezelf eens niet zo serieus” besloot ik toch mee te gaan. En wat hebben we gelachen, gegild, genoten, nat geworden, opgedroogd, gegeten en vooral heel relaxt gedaan.

090601_liseberg
Liseberg (klikbaar)

Dinsdag was het helaas al weer uit met de pret. Een treinreis van 9 uur stond ons in het verschiet. Niet zo heet als op de heenweg, aangezien het weer 180 graden was gedraaid. Geen zon, 30 graden en strak blauwe lucht, maar bewolking, en regendruppels die de ruiten van de trein sierden…

Afgelopen week kan ik niet echt zeggen dat ik een werkweek heb gehad, want van woensdag t/m zaterdag hebben we hier weekend gevierd! Elke avond op stap, van karoke tot het afsluitingsfeest in de KÃ¥rhuset. Afscheid genomen van diverse mensen en een heuse kano-race bijgewoond (Medel paddeln). Dit laatste was erg grappig. Er deden een aantal Exchangers mee en die moesten aangemoedigd worden natuurlijk. Hilarisch! Bij elke race viel er wel een kano om en men had zich erg uitgedost om er zo origineel mogelijk uit te zien!

090605_medelpeddeln
Medelpaddeln (klikbaar)

Zondag stond in het teken van schoonmaken. Nynke, mijn flatgenootje, is vandaag weer vertrokken naar Nederland. Om de inspectie tevreden te stellen hebben we het hele appartement schoongemaakt. Ondanks dat onze huis-Pakinees al behoorlijk wat voorwerk had gedaan van de week (ik had bijna het gevoel dat ik het verkeerde appartement binnenkwam…), was het toch nog behoorlijk wat werk. De hele keuken, badkamer, woonkamer en hal werd geboend tot we niet meer konden. ‘s Avonds hebben we met een stel nog even wat nagepraat en vanmorgen heb ik Nynke, Annelies, Michiel, Remy en Jos op de trein gezet. Nu ik hier zo thuis zit voelt het toch wel een beetje eenzaam.

090608_afscheid
Goodbyes

090608_nynkewens
Nyn, bedankt voor de afgelopen maanden! Je was een TOP huisgenoot! Dikke kus voor jou! (L)

Dan is het nu tijd om mijn laatste week in te gaan! Geen tijd te verliezen! 16 juni om 18:25 zet ik mijn voetjes weer op Nederlandse bodem! En ik wil nog zoveel doen…

Raar 1
Al een poosje zag ik het liggen wanneer ik er met de bus langsreed. SNEEUW! Ja dat witte spul wat in Nederland bijna niet valt, maar wat ik hier genoeg gezien heb. Ondanks de hoge temperaturen van afgelopen weken ligt hier in Nacksta nog een mooie hoop tussen de bomen. Van de week heb het maar even vastgelegd…

090606_junisneeuw
De sneeuwhoop in juni!

Raar 2
Het is alweer een poosje geleden, maar het is het vermelden waard. De afgelopen maanden heb ik ontdekt dat de Zweedse bevolking toch wel apart zijn… Onderstaand filmpje geeft het bewijs.