Post van Oma!

Post van Oma

Lieve zoons, dochters, schoonzoons, schoondochters, kleinzoons, kleindochters, kleinschoondochter en kleinschoonzoons,

Ook Oma zou met haar tijd meegegaan zijn, dus vandaar een digitaal bericht van deze oude taart! Die overigens nooit meer ouder wordt dan ze ooit is geworden, maar dat zie ik dan gewoon lekker als voordeel.

Ik probeer elk jaar weer uit te rekenen hoe lang geleden ik afscheid van jullie heb genomen en ik kom al een jaar of drie uit op 10 of 12 jaar. Nee, dat klopt niet, natuurlijk… Maar ik werd ook al een dagje ouder.

Jullie lezen het goed, nog steeds hou ik jullie in de gaten. Ik ben dan ook erg trots om te zien dat nog elk jaar mijn verjaardag goed gevierd wordt.

Ik probeer altijd even de aandacht te trekken met een dagje sneeuw. Dit jaar besloot ik het eens anders te doen. Jullie waren immers net van de sneeuw af. Dit keer heb ik een klein stormpje aangezet. Gewoon om jullie jezelf even te laten overwinnen. De één genoot ervan en de ander moest even ploeteren. Ja, daar kan ik wel even om gniffelen.

Ik vond de sfeer erg gemoedelijk tijdens het eten. Iedereen was in een opperbeste stemming. Logisch ook, het is tenslotte mijn verjaardag. Jammer van de twee aparte tafels… maar jullie hebben je er niet van laten weerhouden om weer eens flink de stoelendans te doen! Gezellig hoor!

Ik miste er overigens wel eentje… Deze was te druk met school? Vooruit, dat vind ik een goed excuus.

Ja lieverds, als het kon zat ik er gewoon elk jaar weer bij… maar dat doe ik maar niet. Dat veroorzaakt zoveel paniek… Ik kijk nu wel toe vanaf een afstandje. Ik kan namelijk ook ontzettend genieten van de gezelligheid die jullie met zn allen beleven. Hou dit vast. Dit is namelijk de beste basis. Een goede band met de familie. Het lijkt vanzelfsprekend, maar ik zie vaak genoeg dat het er ook heel anders aan toe kan gaan.

En wie regelt het volgend jaar? Dan kan ik alvast weer plannetjes bedenken om de herinnering voort te zetten!

Lieve groeten,
Oma

Keer op keer

Lieve Oma,

U doet het weer,
Het laten sneeuwen,
Keer op keer.

Elk jaar is het weer zo’n feest
Dat u laat zien dat u er bent
En er ooit bent geweest

We houden de traditie in stand
Gezellig met z’n allen uit eten
Elk jaar in een ander restaurant

Wat hadden we u er graag bij
Aan tafel bij ons
zij aan zij

Lachen om veel te flauwe grappen
Advies op het juiste formaat
Maar vooral gewoon lekker veel moppen tappen

Vanavond gaan we lekker met z’n allen eten
En heffen we weer even het glas voor u
Alsof u er zelf bij zou hebben gezeten

U wordt gemist, houdt u dat in de gaten?
Telkens weer een herinnering
Omdat we zo graag over u praten

Doe het vooral de volgende jaar weer
Het lekker laten sneeuwen
Keer op keer.

Wat een held!

 

Jochem Myjer

Jochem Myjer. Een begrip in cabaret- en comedyliefhebbend Nederland. Een icoon is misschien beter verwoord. Ik heb Jochem leren kennen in het kleine theatertje de Roestbak in Almere. Ik liep er in 2002 stage voor mijn opleiding theatertechniek. Ik had geen idee wat te verwachten, maar dat werd duidelijk op het moment dat Jochem één stap over de drempel had gezet.

Ik bewaakte het pand, terwijl mijn collega’s even de hort op waren. Ik mocht ondertussen oefenen met de dartpijlen, want dat was mijn missie. Met darten winnen van mijn collega’s. Jochem vond het ook leuk en besloot een pijltje mee te gooien. En een pijltje gooien is een behoorlijk understatement kan ik je vertellen. Speerwerpen past wellicht beter. De pijlen gooide hij dwars door het bord, zo’n beetje de muur in. De toon was gezet. Prachtige voorstelling (ADHD) waar ik zó hard om heb gelachen, dat ik er bijna in bleef. De avond werd mooi afgesloten door een avontuurlijk ritje in de auto naar huis. Jochem moest naar Hilversum en werd gereden door zijn technicus. Ik heb brutaal een lift gevraagd dit wat geen probleem. Wel werd nog even gecheckt of ik het zeker wist. En zonder na te denken riep ik volmondig ja. Laat ik het zo zeggen, het was een lange maar zeer gezellig rit naar huis!

En toen voelde het ineens alsof ik dichterbij hem stond. Het was niet langer meneer Myjer. Het was Jochem. Ik heb helaas nooit meer het geluk gehad om direct naast hem te mogen staan. Wel heeft mijn moeder hem ooit nog eens aangesproken en vertelt dat ik met hem samengewerkt heb en dat wist hij nog. En echt, mensen vergeten mij vaak, of na een lange uitleg begint er iets te dagen, waardoor men denkt mij nog wel vaag ergens te herinneren, maar Jochem wist nog wie ik was. Een absolute eer.

En toen kwam afgelopen augustus het bericht van een tumor in het ruggenmerg. Jochem “de voor mij onsterfelijke” Myjer is aan de dood ontsnapt (wat hem toch weer enigszins onsterfelijk maakt…) Waar je normaal gesproken over artiesten denkt “oh wat erg zeg!”, was het bij Jochem Myjer net alsof het nieuws kwam uit mijn omgeving. Gek genoeg voelde het alsof het nieuws over een vriend ging. Kort gezegd, trok ik het me heel erg aan.

Heel erg dubbel, want ik had een date staan voor zijn voorstelling eind december van dit jaar. En dat deze nu niet door kon gaan, heeft mij eigenlijk gered. Was het een voorteken? Een voorteken waarvan Jochem de dupe is geworden? Laten we daar vooral niet teveel over nadenken…

Gisteren deed Jochem Myjer zijn verhaal in de Wereld Draait Door. Voor mij meestal een excuus om niet te hoeven sporten. Maar omdat ik  heb gezien dat Jochem iets vreselijks heeft overleefd, door perfecte artsen, maar waarschijnlijk óók door een goede conditie, won mijn discipline het van een gesprek van 10 minuten. En zojuist heb ik met open mond gekeken naar het onderstaande filmpje.

Wat een held!

Jobs vs. Mijn Trouwe Mac

Apple Macintosh Classic

Ik lees vanmorgen op Twitter dat de CEO van Apple, Steve Jobs het voor gezien houdt. En dan moet ik toch even een beetje denken aan vroeger. Aan onze eerste computer thuis. Een kleine Macintosh Classic, wat wij al heel innovatief vonden van onszelf, niet wetende wat er allemaal zou volgen…

We hebben eigenlijk altijd Apple Macintosh in huis gehad. Uiteindelijk is mijn vader doorgegroeid naar een Mac G5 (en inmiddels is die ook alweer verouderd, geloof ik), maar alle soorten staan nog op zolder bij mijn ouders. En alles doet het ook nog. Zelf die mooie kleine kubus.

Ik heb het geluk gehad op een basisschool te mogen zitten die haar tijd ver vooruit was. Tijdens mijn bassischooltijd stonden er bij mij in de klas vier kleine Classics. En mijn klas was geen uitzondering. Alle klassen had er een paar. Wekelijks mocht ik daar toch wat uurtjes op vertoeven om het rekenen en taal goed onder de knie te krijgen. Heerlijk vond ik dat. Op een of andere manier beheerste ik het rekenen en taal op de computer veel beter dan gewoon uit de boekjes of andere oefeningen die we konden doen.

Ik weet nog dat we een floppy “vol” met spelletjes kregen voor op onze computer thuis. Het waren geen spellen zoals Doom of andere meuk die ik nooit speelde, maar ze waren wel verslavend. Tetris behoorde natuurlijk tot één van de klassiekers, maar ook ShufflePuck, LodeRunner en nog vele anderen.

Eén spel waar ik (en mijn moeder trouwens ook) erg verslaafd aan raakte, was een schietspelletje waarvan ik de naam gewoon niet meer weet. Erg jammer, want ik zou het nog wel eens willen spelen. Het komt erop neer dat je met een soort pistooltje (het lijkt een raketje a la Space Invaders) een rups kapot moet maken en tussen jou en de rups zitten allemaal obstakels. Sommige zijn handig, want daar krijg je extra krachten van, maar sommige zitten gewoon gigantisch in de weg. En als je de rups halverwege kapot schiet, dan heb je er ineens twee, of zelfs meer. Een enorm zenuwslopend spelletje, maar heerlijk om je dagelijkse agressie op te botvieren.

Ik heb tussentijds een paar jaar een computer gehad met Windows XP. Een prima ding en ik kon er goed op werken. Toch ben ik voor mijn studie weer gezwicht voor een prachtig witte MacBook. Niet omdat ik zozeer met een trend mee wilde doen, maar omdat ik het eigenlijk gewend was. Het eenvoudige WhatYouSeeIsWhatYouGet en WhatYouAskIsWhatItDoes-computer. Een vriend van me omschreef het als volgt: “Bij een Mac kun je er van uitgaan dat hetgeen wat je zoekt ook staat op de plek waar je het verwacht. Bij een Windows kun je beter eerst bedenken waar je niet zo snel zou zoeken.” Nou ben ik van mening dat wanneer je een computer zelf inricht, je ook de documenten zelf kunt ordenen, maar ik snapte zijn principe wel. Programma’s staan opgeslagen in een handige zichtbare map en voor een installaties is het een kwestie van het programma in dat ene mapje slepen.

Grappig dat meneer Jobs af gaat treden, wanneer mijn Mac kuren gaat krijgen. Ik zie de overeenkomst wel. Beide zijn op een leeftijd gekomen dat ze vinden dat ze aan vervanging toe zijn en beide geven dat op een bepaalde manier aan, zodat er op tijd voor vervanging gezorgd kan worden. Klein verschil is, dat Jobs waarschijnlijk grotere zak met geld tot zijn beschikking heeft en de vervanging al heeft benoemd, en ik sta straks met een half werkende computer een pinpas die schreeuwt dat het “Saldo Niet Toereikend” is…